14 Şubat 2013 Perşembe

Merhaba arkadaşlar,
İlerleyen yazılarda değişik içerik yönetim sistemlerini ele alacağımız için ilk önce içerik yönetim sistemlerinin (content management system - cms) neden gerekli olduğuna ve web sitesi yapılırken karşımıza çıkacak statik ve dinamik olma durumuna değinmemiz gerekmektedir. Sıfırdan bir site yaparken en önemli şey kime hitap ettiğidir. Hitap ettiği kişi/kurum veya organizasyonun isteklerine göre sitenin dinamik mi veya statik mi olacağı kararlaştırılmış olur gelen talebin türüne göre.  Şöyle ki, eğer talep edilen site kullanıcı ve kullanıcılar arası etkileşime izin vermeyen, yorum yapmaya imkan vermeyen, çok az güncellemenin yapıldığı ve bir veri tabanına ihtiyacın olmadığı bir yapıdaysa bu sitenin yapımı için içerik yönetim sistemine gerek yoktur. Çünkü statik sitelerde belli başlı sayfaların HTML, XHTML, DHTML, CSS, JAVASCRİPT, JQUERY gibi web dilleriyle bir kez oluşturulması ve yayınlanması üzerine kuruludur. Dolayısıyla her bir sayfa oluşturma sürecinde kodla uğraşılacağı için güncellemenin çok az veya hiç olmadığı siteler için bu tarz uygundur. Dinamik siteler ise adı üstünde dinamik yapıdadır. Statik sitelerdeki donukluğun tersine kullanıcıyla etkileşim halinde olmayı sağlayan bir yapıdadır. Örneğin hepimiz bir foruma girmiş bir başkasının yazısını okumuşuzdur veya Facebook'a girip ne gibi paylaşımların olduğunu, son paylaşımların neler olduğunu, kim ne demiş ne etmiş...., veya twitter'da kim ne demiş, kim kime laf atmış vb. örneklerinden en azından birisini görmüşüzdür. Bu saydıklarımın hepsi esasında dinamik sitelerdir. Yani kullanıcıların etkileşim yapmasına imkan veren yapıdadır ve devamlı güncellenmekte ve yeni içerikler girilmektedir. Dolayısıyla dinamik sitelerin bu yükünaltından kalkmaları için veritabanı kullanmaları gerekir. Dinamik siteler için PHP, ASP.NET ve JSF sıklıkla kullanılan dillerdir. 
interanaliz.com'da sitenin statik mi dinamik mi olması gerektiğine dair şöyle bir yazı geçiyor:
Statik Mi Olsun, Dinamik Mi?
Web Sitelerini kullanılan teknoloji bakımından iki gruba ayırmak mümkündür. Bunlardan ilki statik web siteleri diğeri ise dinamik web siteleridir.
Dinamik Web Siteleri
Dinamik web siteleri kısaca, asp, php gibi programlama dilleriyle yazılmış ve site sahibinin içeriğini kendisinin oluşturmasına imkan veren web siteleri anlamına gelmektedir. Dinamik sitelerde bilgileriniz bir veri tabanında saklı tutulur ve istenildiği zaman kolayca düzenleme yapılabilir.
Dinamik Alt Yapımız Sayesinde Müşterilerimiz ;
Kullanıcı dostu,
Otomatik olarak arama motorlarının çalışma mantığına uygun sayfa üretmenizi sağlayan,
Sınırsız sayıda dil seçeneği, kategori,içerik ve resim ekleme imkanı veren,
bir altyapıya sahip olurlar.
Statik Web Siteleri
Statik web siteleri sürekli düzenleme imkanı olmadığından dolayı , site içeriğinin sık sık düzenlenmesinin gerekmediği, daha sınırlı sayıda sayfadan oluşan, ziyaretçi etkileşimin olmadığı, tanıtım ve bilgi amaçlı olarak inşa edilen siteler için kullanılabilecek bir sistemdir.
Statik web sayfalarını güncellemek için siteyi oluşturan sayfalara müdahele ettikten sonra tekrar internet ortamına aktarmak gerekmektedir. Dinamik sitelere oranla maliyeti daha düşük olup daha çok bilgi ve tanıtım amaçlı web sitesi talebinde bulunan şirketler için kullanılmaktadır.
Statik siteleri oluşturan sayfaların mantığı daha farklı olduğundan düzenlenmesi gereken bir bilgi, siteyi oluşturan her sayfa için ayrı ayrı yapıldığından dinamik sitedeki pratiklikten burada pek bahsedilemez. Ayrıca müşteri tarafından istenildiği anda, pratik bir şekilde yeni bilgilerin eklenmesine de imkan sağlamadığı için, bu tür siteler gün geçtikçe yerini dinamik sitelere bırakmaktadır.
aynı şekilde http://www.teknoiletisim.net/?op=StatikDinamik adresinde de ilgili yazıyı okuyarak biraz daha bilgi sahibi olabilirsiniz.

Statik ve dinamik site üzerinde yeterli durduktan sonra şimdi ise içerik yönetim sisteminin (cms) ne olduğuna ve neden gerekli olduğuna değinelim.

İçerik yönetim sistemleri, kullanıcıların bir yazı editörüyle yazılım dilleriyle uğraşmadan rahat bir şekilde içerik girmesine, var olan içerik üzerinde güncelleme yapabilmesine olanak sağlayan dinamik site için olmazsa olmaz web uygulamalarıdır. Tabi buradan içerik yönetim sistemlerinin statik sitelerde kullanılmayacağı anlamı çıkmasın. İçerik yönetim sisteminde örnek bir içerik ekleme sayfası aşağıda verilmiştir (koda gerek yok her şey görsel)

Drupal İçerik Yönetim Sisteminden içerik eklerken
http://silgisizsoftware.com/content-management-system sayfasında dinamik web sitelerinde neden içerik yönetim sistemi kullanılması gerektiği ve bunun size güncellemeler sırasında ne gibi kolaylıklar getirdiği anlatılmış. sizlerde ilgili yazı vasıtasıyla biraz daha bilgi sahibi olabilirsiniz.

Kısacası, eğer bir web sitesinde sürekli güncellemeler, sayfa ekleme/çıkarma olacaksa veya ziyaretçilerle etkileşimde bulunulacaksa (forum, facebook, twitter...) bu site dinamik web sitesi formundadır ve bu siteler arka planda içerik yönetim sistemleri adı verilen ve sizi içerik ekleme sırasında kodla uğraşmak derdinden kurtaran web uygulamalarıyla yönetilir. Bu uygulamalar ise bir çok yönetimsel araçlara sahiptir. Örneğin drupal içerik yönetim sistemine ait yönetim kısmına ait resim aşağıdaki gibidir.

Drupal İçerik Yönetim Sistemi Yönetim Sayfası
Örnekte de görüldüğü gibi içerik yönetim sistemlerinde dinamik web siteleri için kullanılabilecek bir çok yararlı yönetimsel araç vardır ve bunlarla kocaman kocaman siteler rahatlıkla yönetilebilir.

0 yorum:

Yorum Gönder